Käytämme tällä sivustolla evästeitä (cookies), joilla parannamme sivuston käyttökokemusta. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. OK
. .

Ympäristö

Toimenpiteemme ympäristötavoitteiden saavuttamiseksi

Huomioimme ympäristön niin kuljetus- ja logistiikkapalveluissa kuin kiinteistönhallinnassa ja henkilöstön koulutuksessa.

Tutustu toimenpiteisiin, joilla pyrimme alan ekologisimmaksi palveluntuottajaksi:

Maakuljetukset

DB Schenkerin hiilidioksidipäästöistä maakuljetuksista muodostuu globaalilla tasolla 20 %, mutta Suomessa maakuljetusten osuus päästöistämme on yli 80 %. Polttoainekulutukseen ja sitä kautta syntyviin päästöihin pyritään vaikuttamaan monella tapaa:

Uusimme ajoneuvokalustoamme jatkuvasti. Tyhjänä ajoa vähennämme tehokkailla hub-terminaaleilla ja tiheällä verkostolla. Näin parannamme myös kuljetusyksiköiden täyttöastetta kappaletavarakuljetuksissa. Vuonna 2014 aloimme ottaa käyttöön Multideck-perävaunuja, joissa on kaksinkertainen lattiapinta-ala perinteisiin verrattuna. Näin päästöt vähenevät jopa 33 prosenttia. 

Suurenna kuvaDB Schenker multideck, DB Schenker


Vuonna 2017 syvensimme yhteistyötämme Nesteen kanssa aloittamalla pilottihankkeen. Pilotissa tankkaamme Vantaan ja Turun kevyihin jakeluautoihin Neste MY uusiutuvaa dieseliä, joka on valmistettu kokonaan jätteistä ja tähteistä. Sataprosenttisesti uusiutuva diesel leikkaa jakeluautojen hiilidioksidipäästöjä jopa 90 % ja pienentää merkittävästi niiden lähipäästöjä.

Neste MY uusiutuva diesel, Neste

Kuljettajamme ovat saaneet taloudellisen ajotavan koulutuksen. Seuraamme kuljettajien ajotapaa Econen-järjestelmän avulla, josta saadaan ajoneuvokohtaiset tiedot mm. polttoainekulutukselle, tyhjäkäynnille, ajonopeudelle sekä kierroslukemille. Kuljettajat saavat kannusteena palkassa ns. tuotantolisää, jos ennalta määritellyt taloudellisen ajotavan raja-arvot täyttyvät.

Euroopan maakuljetuksissa hyödynnämme rautatieliikennettä päästöjen vähentämiseksi. Suomesta lähtevät yksiköt lastataan Pohjois-Saksassa junaan, jolla ne jatkavat matkaansa mm. Itävaltaan, Etelä-Ranskaan, Espanjaan ja Italiaan.

Käytämme myös DB Schenkerin omaa liikennöitsijäsovellusta, jonka avulla arvioimme sopimuskumppaniemme ekologisia arvoja.

Lentokuljetukset

Lentokuljetusten osalta teemme tiivistä yhteistyötä sopimuskumppaneiden kanssa. Tunnistamme yhdessä ympäristöä säästävät mahdollisuudet ja asetamme pitkän aikavälin päästövähennystavoitteet.

Laajennamme jatkuvasti omaa ja kumppaniemme sähköistä lähetysten käsittelyä E-Freight-järjestelmän avulla. Tämä parantaa tiedon laatua ja lyhentää käsittelyaikaa sekä vähentää ympäristövaikutuksia, kun paperia ei enää käytetä eikä sitä tarvitse kuljettaa.

Merikuljetukset

Kuten lentokuljetuksissa, teemme jatkuvasti yhteistyötä myös merikuljetusten kumppaniemme kanssa ympäristövaikutusten vähentämiseksi. Ympäristösopimukset hiilidioksidipäästöjen vähentämisestä on tehty muun muassa CMA CGM:nHyundai Merchant Marinen, Maerskin, Hapag Lloydin ja Hamburg Suedin kanssa.

DB Schenker on jäsenenä työryhmässä Clean Cargo Working Group (CCWG), jonka päätarkoituksena on parantaa merikonttikuljetusten ympäristövaikutuksia mittaamisen, arvioinnin ja raportoinnin kautta. Viime vuosina merikuljetuksissa päästövähennyksiä on saatu aikaiseksi mm. nopeuden vähentämisellä, uusimalla kalustoa sekä käyttämällä suurempia aluksia.

Kiinteistöt

Kiinteistömme – terminaalit, varastot ja toimistot – tuottavat kokonaishiilijalanjäljestämme vain pari prosenttia, mutta ovat tärkeitä ympäristön näkökulmasta, sillä niihin me pystymme suoraan vaikuttamaan.

Viinikkalan maaliikennekeskukseen olemme rakentaneet  Suomen suurimpiin kuuluvan aurinkovoimalan, josta saamme virtaa trukkeihin ja muuhun energiatarpeeseen. Osin sitä käytetään myös sähköautojen lataamiseen pysäköintitalossamme. Aurinkoenergian tuotantomäärät ovat vapaasti seurattavissa reaaliajassa. Muu kiinteistöjen sähköntarve tuotetaan uusiutuvalla vesivoimalla. Vaasan uuteen terminaaliin valittiin lämmitysmuodoksi geoenergia ja sähköntuotantoon vesivoima, joten kulutus on täysin hiilineutraalia. Myös Vaasaan on rakennettu aurinkovoimala, jonka tuotantomäärät ovat vapaasti seurattavissa.

Uusissa toimipisteissämme, Ilvesvuoren logistiikkakeskuksessa ja Viinikkalan maaliikennekeskuksessa, on jo rakentamisvaiheen alkupuolelta lähtien huomioitu BREEAM-standardin vaatimukset. Ilvesvuoren kokonaishiilijalanjälki onkin 44 % pienempi kuin vertailurakennuksen. Lisätietoja näiden rakennusten ympäristöratkaisuista on Network 2/2014 -lehdessä.

Henkilöstö

Henkilöstömme on tärkeässä asemassa, kun pohdimme yrityksen ympäristövaikutuksia. Olemme kouluttaneet Euroopan tasolla jo 20 000 kuljettajaa taloudelliseen ajotapaan ja Suomen toimipisteissämme olemme järjestäneet jätteiden lajittelukoulutusta. Kannustamme henkilöstöämme pieniin ympäristötekoihin päivittäisessä työssään.  


Päivitetty: 20.12.2016

Sivun alkuun