Käytämme tällä sivustolla evästeitä (cookies), joilla parannamme sivuston käyttökokemusta. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. OK
. .

Yhteiset tarinat

Kauppias tuo palvelut kylään

M-Market Taipalsaari perustettiin, jotta palvelut pysyvät kirkonkylällä.

Osmo Laine ja Sari Rautio-Laine tekivät kahdessa päivässä päätöksen ryhtyä M-ketjun kauppiaiksi. Loppujen lopuksi päätös oli helppo, kertoo Osmo Laine.

”Kaiken taustalla oli se, että paikallinen kyläkauppamme päätettiin lopettaa. Palveluiden supistaminen näkyi myös siinä, että esimerkiksi lähimmät pakettipalvelut siirtyivät viiden kilometrin päähän. Meillä ei kulje linja-auto joka päivä eikä etenkään kaikilla ikäihmisillä ole omaa autoa. Miten ihmeessä he pärjäisivät ilman paikallisia palveluita?”

Muutaman päivän neuvotteluiden jälkeen pariskunta oli virallisesti kauppiaita ja he viettivät kyläkauppansa avajaisia helmikuussa. Samaan aikaan lanseerattiin myös DB Schenkerin noutopistesovellus, jonka ansiosta kuka tahansa yrittäjä voi toimia verkko-ostosten noutopisteenä. ”Vaimo luki netistä, että DB Schenker avaa noutopisteverkostoaan yrittäjillekin. Päätimme heti hakeutua mukaan.”, kertoo Laine.

Kauppiaspariskunnan näkökulmasta kaikki on sujunut hyvin. Parasta DB Schenkerin noutopisteenä toimimisessa on se, että palvelu toimii kännykkäsovelluksen kautta. DB Schenkerin kuljettaja toimittaa M-Market Taipalsaaresta noudettavat verkko-ostokset kyläkauppaan. Kaupan henkilökunta ottaa lähetykset vastaan ilmaiseksi ladattavalla mobiilisovelluksella. Samaan aikaan järjestelmä lähettää automaattisesti paketin vastaanottajalle tekstiviestin, joka kertoo paketin olevan M-Marketissa valmiina noudettavaksi. Kun vastaanottaja tulee noutamaan pakettiaan, kaupan henkilökunta skannaa sen luovutetuksi samaisella mobiilisovelluksella.

”Parasta palvelussa näin noutopisteyrittäjän kannalta on ehdottomasti se, että kaikki on niin yksinkertaista ja nopeaa. Ja että homma toimii kännykällä. Tähän ei tarvita erillisiä maksupäätteitä tai muita järjestelmiä. Yksi meidän työntekijöistä on osa-aikaeläkkeellä ja hänkin oppi käyttämään sovellusta muitta mutkitta. Se kertoo jo osaltaan, kuinka vaivatonta kaikki on.”, pohtii Laine.

Laineen mukaan ongelmia noutopisteenä toimimisessa ei ole ollut. Sovellus on temppuillut kerran, mutta kaikki korjaantui pelkällä uudelleenkirjautumisella. Uusia asiakkaitakin pakettien noutomahdollisuus on kauppiaan arvion mukaan tuonut.

”Kyllä tämä palvelu on houkutellut meidän kauppaan asiakasvirtaa. Ja se on luonut positiivista kuvaa, sillä jonkin verran asiakkaita on poikennut ihan mielenkiinnostakin. Taipalsaari sijaitsee noin 15 kilometrin päässä Lappeenrannasta ja etenkin siellä työskentelevät ihmiset tekevät usein ostoksensa työpaikan lähistöllä. Mutta kyllä tämä pakettien noutomahdollisuus laittaa heidätkin puntaroimaan kauppareissujaan.”, arvio Laine.

Osmo Laineen vinkit DB Schenkerin noutopisteeksi ryhtyvälle:

  1. Hanki tarpeeksi hyvä älypuhelin.
  2. Tee puhelimen ja sovelluksen päivitykset ajallaan.
  3. Jos tulee teknisiä ongelmia, niin paras ensiapu on kirjautua järjestelmään uudelleen.

Päivitetty: 18.05.2017

Sivun alkuun